Gaussian Splatting: En revolution inden for 3D?

Gaussian Splatting, photogrammetry eller 3D-scanning?

3D-verdenen er i konstant udvikling, og nye teknologier dukker op med jævne mellemrum. En af de mest spændende nye teknologier er Gaussian Splatting, en metode, der potentielt kan revolutionere måden, vi skaber og interagerer med 3D-modeller på.

Hvad er Gaussian Splatting?

Kort fortalt er Gaussian Splatting en teknik til at repræsentere 3D-scener ved hjælp af millioner af små, overlappende “splats” – tænk på dem som farvede punkter i rummet. Hver splat har en position, farve og orientering, og tilsammen skaber de en detaljeret og realistisk 3D-model.

Gaussian Splatting adskiller sig fra traditionelle 3D-scanning, photogrammetry eller 3D-modelleringsteknikker på flere måder.

  • Dataeffektivitet: I stedet for at lagre information om polygoner og kanter, gemmer Gaussian Splatting kun information om de enkelte splats. Det resulterer i langt mindre filer, der er nemmere at håndtere og dele.
  • Realisme: Gaussian Splatting kan skabe utroligt detaljerede og realistiske 3D-modeller, der fanger selv de mindste nuancer i lys og skygge.
  • Film og animation: Gaussian Splatting kan bruges til at skabe specialeffekter og animationer med en høj grad af realisme.

Fremtiden for Gaussian Splatting:

Teknologien er stadig under udvikling, men den har allerede vist et enormt potentiale. I fremtiden kan vi forvente at se Gaussian Splatting anvendt i en bredere vifte af applikationer, og det kan potentielt ændre måden, vi skaber og interagerer med 3D-modeller på.

Skal vi hjælpe dig med Gaussian Splatting?

Hos Rosbjerg & Reimers 3D kan vi hjælpe jer med Photogrammetry og Gaussian Splatting. Vi har adgang til en af Danmarks største green screens, eller vi kan udføre scanningen på lokation. Brugseksempler:

  • Digitalisering / 3D-scanning af personer til brug i animation eller anden digital gengivelse.
  • Digitalisering / 3D-scanning af objekter til brug i animation.
  • Digitalisering / 3D-scanning af mad.
  • Digitalisering / 3D-scanning af museumsobjekter.
  • Digitalisering / 3D-scanning af byggeprojekter og forsikringssager.
  • Digitalisering / 3D-scanning af gerningssteder eller trafikulykker.
  • Digitalisering / 3D-scanning af arkitektur og bygninger til brug i animation eller anden digital gengivelse.

Anvendelsesmuligheder:

Gaussian Splatting har potentiale til at blive anvendt i en bred vifte af brancher og applikationer, f.eks.:

  • Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR): Gaussian Splatting kan skabe mere realistiske og immersive VR/AR-oplevelser.
  • Spiludvikling: Mindre filstørrelser og hurtigere rendering kan føre til mere detaljerede og responsive spil.
  • Arkitektur og design: Arkitekter og designere kan bruge Gaussian Splatting til at visualisere og præsentere deres projekter på en mere realistisk måde.
  • Film og animation: Gaussian Splatting kan bruges til at skabe specialeffekter og animationer med en høj grad af realisme.

Fremtiden for Gaussian Splatting:

Teknologien er stadig under udvikling, men den har allerede vist et enormt potentiale. I fremtiden kan vi forvente at se Gaussian Splatting anvendt i en bredere vifte af applikationer, og det kan potentielt ændre måden, vi skaber og interagerer med 3D-modeller på.